Pasin ajatelmia

23. loka, 2019

Viimeistelen esitystä liittyen luvattomalta "hatkareissulta" palaavan nuoren kanssa käytävään ensimmäiseen keskusteluun "yhden kerran terapia" -mallin mukaisesti. Innostuin samalla pohtimaan, miten samaa mallia voisi soveltaa muidenkin sijaishuollon asiakkaiden sekä heidän vanhempiensa kanssa käytäviin keskusteluihin.

Testaan omat ajatukseni työskentelymallista torstaina Familarin Pikku Tuulensuojan työntekijöiden kanssa.

5. maalis, 2019
Positiivinen palaute peruskoulussa

Olen tästä kuraattori vuosinani puhunut opettajille. Liian moni on vastannut että tähän menee liikaa aikaa. Kun olen kysynyt, meneekö "punaisen" merkitsemiseen vähemmän aikaa, en ole saanut vastausta. Väitän että kyseessä on asenne. Jos opettajaa oikeasti kiinnostaa oppilaan positiivinen toiminta, löytyy aikaa myös "vihreälle". Yhteen opettajaan Auran yhtenäiskoulussa tutustuin, jolle positiivisen näkyväksi tekeminen oli tärkeää. Mielestäni surullinen havainto, lähes 10 v kuraattorihommia/1 opettaja.

10. kesä, 2018

Terapia- ja työnohjaustyössä asiakkaat ottavat usein yhteyttä ongelmaisissa tilanteissa. Kun prosessi aloitetaan, usein lähdetään liikkeelle myös eriasteisista huolista. 

Perinteinen malli on sellainen, että haetaan ongelmalle syytä ja sitten mietitään miten ongelma voitaisiin poistaa ja liian usein keskitytään vain tähän puoleen ratkaisuvaihtoehtoja etsittäessä.

Olen tullut entistäkin vakuuttuneemmaksi siitä, että alkutilanteen "kartoituksen" jälkeen on mahdollisimman pian ryhdyttävä pohtimaan mikä on asiakkaan toivottu tulevaisuus, hetken jolloin huoli on pienempi tai sitä ei ole ollenkaan.  

Kun tähän asti on päästy, on kyseessä valinnan paikka. Voin työntekijänä valita kummasta olen enemmän kiinnostunut. Asiakkaan ongelman syiden ja seurausten pohtimisesta vai siitä, millä olemassaolevilla voimavaroilla asiakas on selviytynyt niin, että huoli ei ainakaan ole muuttunut suuremmaksi. Joskus olen kyllä myös törmännyt tilanteeseen, jolloin asiakas on todennut että yhteydenoton ja ensimmäisen tapaamisen välillä tilanne on jo muuttunut paremmaksi.

Vaikka huolet ovat kuinka suuret tahansa tai ongelmat tuntuvat kaatuvan päälle, ihmisillä on aina olemassa arvoja, taitoja ja verkostoja joiden avulla on selvitty eteenpäin. 

Itse olen jo kauan aikaa sitten tehnyt valinnan siitä, kumpi puoli minua enemmän kiinnostaa. Minua kiinnostavat enemmän asiakkaan voimavarat ja onnistuneet ratkaisut. Omissa keskusteluissani asiakkaan kanssa yritän pitää huolta siitä, että asiakas löytää näitä poikkeamia, tilanteita, jolloin ongelma ei ole ollut "niin" suuri. Näitä poikkeuksia tutkimalla asiakas löytää itsessään olevia taitoja, ei tarvitse opetella mitään uutta.

Tervetuiloa retkelle kanssani tutkimaan toivottua tulevaisuutta ja miettimään reittiä sinne. Samalla rakentuu ongelmakeskeisen tarinan rinnalla onnistumisten ja toivon tarina. Kun se on rakennettu, asiakas voi itse päättää kumpaa tarinaa haluaa itsestään kerrottavan ja mistä tarinaa itse itsestään kertoo.

23. syys, 2017

Olin mukana risteilyllä jossa paikalla paljon tuttuja ihmisiä. Eilen illalla ja tänään päivällä juteltiin kaikenlaisista asioista. Jo tämän päivän aikana mietin sitä mikä saa meidät ylläpitämään negatiivista puhetta? Siitäkin huolimatta että esim. aivotutkimus on osoittanut negatiivisen puheen lisään stressihormonin erittymistä aivoissa. Mieleeni tulee esim Eric Bernen esittämät ajatukset peliteoriuaa kuvaavassa kirjassaa Games People Play. Hän nimeää ns. terveyskeskuspelin. Tässä pelissä joku aloittaa kertomalla omasta vaivastaan Seuraava puhuja lisää tähän, teemalla ”ei tuo vielä mitään, mutta ...”.oman ”pahemman tarinansa. Ja tämä kierre jatkuu. 

Berne kirjoiottaa myös siitä, että pelit jatkuvat niin kauan kuin osapuolet sallivat sen. ”En halua pelata enää säännöilläsi” -ajatus on edellytys pelin katkemiselle. En tiedä huomasivatko keskusteluun osallistujat tänään sen että jätin itseni ulkopuoliseksi keskustelusta joka käsitteli vain oingelmia, ei ratkaisuja.

Olen aiemminkin kirjoittanut positiivisuuden merkityksestä. Haastajiin itseni ja Sinut seuraavaan. Yritän seuraavan viikon aikana tuottaa tietoisesti ongelmapuheeseen positiivista sisältöä. ”Onpa hienoa että olet selviytynyt noinkin hyvin vaikeasssa tilanteessa. Mistähän se mahtaa johtua?”

En suinkaan tarkoita sitä etteikö ongelmista saisin puhua. Painotan kuitenkin sitä että kun riittävästi tuodaan puheen tasolla esiin positiivisia asioita, ongelmien suhteellinen merkitys pienenee. Joskus tosin käy niinkin että ongelma poistuu kokonaan.

Toivon kommentteja tästä ajatuksesta

1. syys, 2017

Olen positiivisesti yllättynyt siitä että sivuillani on käynyt yli 400 vierailijaa. Nyt odotan jännittyneenä kuka ottaa sivujen kautta ensimmäiseksi yhteyttä sekä sitä mihin tämä yhteydenotto johtaa.

Toinen asia josta olen olen positiivisesti yllättynyt on saamani palaute. Kun olen ottanut yhteyttä asiakkaisiin joiden kanssa tein yhteistyötä Oy:n aikana kysyäkseni yhteistyön jatkumisesta, he ovat vastanneet että ovat jo aiemminkin ostaneet palvelut minulta ei Oy:ltä eli yhteistyö jatkuu. Nöyrä kiitos tästä.

Näiden seikkojen johdosta mietin sitä, miten minä voisin synnyttää positiivisia yllätyksiä läheisilleni, asiakkailleni - vanhoille ja uusille - sekä yhteistyökumppaneille.

Pohdinta on myös johtanut siihen että eräältä yhteistyökumppanilta joudun pyytämään anteeksi sitä etten kyennyt hoitamaan sovittua osuuttani kokonaisuudesta. osittain tähän on syynä se että edelleen innostun - vielä liian usein - uusista asioista enkä mieti loppuun saakka sitä kykenenkö asian hoitamaan.  Tässä "uudessa elämässäni" olen kuitenkin päättänyt että en lupaa mitään mitä en kykene hoitamaan.