30. elo, 2017

Kenen vastuulla työhyvinvointi? I

Sain tänään aamulla yhteydenoton vanhalta tutultani, joka on erään ammattiliiton puheenjohtaja. Hän pyysi minua tekemään tarjouksen aiheesta Mitä minä voin tehdä työhyvinvoinnin lisäämiseksi.

Tein tarjouksen ja se meni läpi eli nyt vain hommiin.

Heti alkuun tulee mieleeni jo useampi vuosi sitten TV 2:n ajankohtaistoimituksen tuottama työpahoinvointi-ilta. Tilaisuudessa asiantuntijat laidasta laitaan pohtivat mistä kaikesta työpahoinvointi/-hyvinvointi kehittyvät. Mielestäni keskustelun paras puheenvuoro oli maahanmuuttajataustaisen nuoren kommentti asiasta. Hän sanoi: " mielestäni työhyvonvointi ei ole vain työnantajan vastuulla. Kun minä menen aamulla töihin, kysyn työkavereiltani - miten me voimme yhdessä tehdä tästä päivästä hyvän työpäivän?"

Näin minäkin ajattelen. Toki työnantajalla on paljon vastuuta työolosuhteiden kehittämisessä, mutta niin on rivityöntekijälläkin.

Ajattelen yleisestikin niin, että liian helposti vastuutamme muita kun on tarve muutokseen. Näin on myös keskusteltaessa työhyvinvoinnista. Parhaiten ja usein myös helpommin muutos lähtee siitä kun mietitään mitä minä/me voimme tehdä asian eteen. 

Lisänä tähän vielä se että usein haemme "suuria" ratkaisuja ja kun niitä ei tule niin petymme. Enemmän pitäisi keskittyä pieniin asioihin, pieniin askeleisiin jolla tilannetta voi parantaa. Mitä jos vaikka sopisimme, että joka kerran kun tulemme aamulla töihin sanoisimme vastaantuleville huomenta.

Mielstäni työhyvinvoinnin kehittäminen pitäisi aloittaa siitä, mitä hyvää meillä on jo. Puheen tasolla nostetaan asioita esiin ja kirjataan näkyville. Kun on esim saatu näkyviin 10 toimivaa käytäntöä, voidaan aloittaa toimenpiteet jo silloin kun niitä on jäjellä enää 6. Ei tarvitse odottaa niin kauan että kaikki asiat tökkivät.

Tässä alkupohdintaa aiheesta. Jatkan lähipäivinä samasta aiheesta.